افتر اپنینگ یا دوره پس از باز شدن (Period After Opening) چیست؟

دوره پس از باز شدن یا PAO یک نماد گرافیکی است که طول عمر مفید یک محصول آرایشی را پس از باز شدنِ بسته آن برای اولین بار مشخص می کند. این نماد مانند یک قوطی باز شده است که روی لوازم آرایشی در کنار سایر مجوزهای بهداشتی همراه با تعداد ماه یا سال نوشته شده درج می شود.

در اتحادیه اروپا، محصولات آرایشی و بهداشتی با ماندگاری حداقل 30 ماه نیازی به داشتن تاریخ  پس از باز شدن ندارند؛ در عوض، باید نشانه ای از تاریخ انقضا وجود داشته باشد که محصول می تواند بدون هیچ آسیبی برای مصرف کننده استفاده شود.

بازه زمانی اغلب به صورت چند ماه نشان داده می شود و به دنبال آن حرف M  مانند (36M ) برای یک دوره سی و شش ماهه در قسمت جلوی  نماد یا در سمت راست یا پایین نوشته می شود. حرف M  هم حرف اول کلمه ماه است که نه تنها در انگلیسی، بلکه در بسیاری از زبان های اروپایی دیگر همین مفهوم را دارد.

 

ایده Period After Opening از کجا سرچشمه گرفت؟

ایده اصلی دوره پس از باز شدن یا PAO در بازار اروپا منشا گرفته است و فقط برای محصولات آرایشی و بهداشتی با ماندگاری 30 ماه یا بیشتر کاربرد دارد. اولین بار در دستورالعمل 2003/15/EC ظاهر شد که در فوریه 2003 تصویب و در مارس 2005 اجرایی شد.

 

تفاوت  افتر اپنینگ با تاریخ انقضا در چیست؟ آیا مفهوم یکسانی دارند؟

خیر. دوره پس از باز شدن و تاریخ انقضا محصول دو مفهوم کاملا جداگانه ای هستند که در ادامه به هریک از آن ها اشاره خواهیم کرد.

تاریخ انقضا (Expiration date)

تاریخ انقضای یک محصول یا “مدت ماندگاری” به طور کلی به عنوان مدت زمانی که طول می کشد تا یک محصول آنطور که توضیح داده شده یا تبلیغ شده است از کار بیفتد شناخته می شود. اساساً همان مفهوم مدت زمانی که استفاده از محصول بی خطر است و عملکرد خود را در آن مثل روز اول انجام خواهد داد در نظر گرفته می شود. بسته به نوع و ماهیت محصول، تاریخ انقضا می تواند بسیار طولانی یا کم باشد. این موضوع می تواند نسبت به تعدادی از عواملی که در ادامه اشاره می کنیم، تعیین شود:

  • نحوه استفاده از محصول (تعامل با بدن انسان، باکتری، قارچ و غیره)؛
  • محل و نحوه نگهداری محصول (دما و قرار گرفتن در معرض نور)؛
  • این که آیا محصول ممکن است در طول زمان خشک شود یا خیلی مرطوب شود (قوام آن تغییر کند)؛
  • ترکیبات شیمیایی استفاده شده در محصول؛
  • و اینکه آیا عوامل محیطی مختلف ممکن است منجر به جدا شدن محصول به عناصر مختلف آن شود یا خیر.

طبق مقررات EC 1223/2009، اگر یک محصول آرایشی ماندگاری کمتر از 30 ماه داشته باشد، تاریخ انقضا باید به وضوح روی بسته بندی محصول درج شود. در مواردی که ماندگاری بیش از 30 ماه باشد، نیازی به درج تاریخ انقضا روی بسته بندی نیست، اما یک دوره پس از باز شدن (PAO)  باید روی آن درج شود.

دوره پس از باز شدن (Period After Opening)

دوره پس از باز کردن  (PAO) به مدت زمانی اشاره دارد که یک محصول پس از باز شدن برای اولین بار برای استفاده انسان پایدار و ایمن می ماند؛ به این ترتیب، در تعیین این فاکتور اولین برخورد محصول با دست یا بدن انسان و محیط اطراف شروع زمان تاریخ PAO است.

در تعیین PAO چندین فاکتور از جمله نوع محصول و اثرات ادعایی آن را در نظر می گیرند. اندام‌ها در برخی عوامل می‌توانند به شدت بر PAO محصول تأثیر بگذارند، از جمله استفاده در کودکان یا استفاده در قسمت‌های حساس بدن.

مصرف کنندگان می توانند بین تاریخ انقضای محصول و PAO آن با توجه به علامت های متمایز آن تفاوت قائل شوند:

نماد تاریخ انقضا

 

نماد تاریخ انقضا

 

دوره پس از باز شدن با استفاده از این نماد ISO نشان داده شده است:

 

نماد دوره پس از باز شدن

 

توجه به این نکته ضروری است که در بسیاری از موارد می توان از این نمادها سوء استفاده کرد. محصولات باید تمام تست های پایداری مناسب را توسط پروتکل های مورد قبول اتحادیه اروپا به منظور الصاق این علامت ها تکمیل کرده باشند. استفاده یا گنجاندن نامناسب این نمادها (در میان سایر اجزای برچسب مورد استفاده نادرست) می تواند به عنوان یک تخلف تجاری جدی برای مقامات ذیصلاح در فعالیت های نظارت پس از بازار و کنترل درون بازار در حال انجام آنها باشد.

 

به کمک چه دستور العملی دوره پس از باز شدن را تعیین می کنند؟

هر پروتکلی که برای تعیین دوره پس از باز کردن انتخاب می شود باید شامل یک عنصر اساسی باشد، ارزیابی محصول در طول زمان، در ظرف اولیه آن پس از باز شدن. یک پروتکل ساده این است که ظروف محصول را باز و دوباره ببندند، درست مانند مصرف کننده در اولین استفاده و سپس ظروف بسته شده را در یک محفظه پایداری محیطی کنترل شده قرار دهند؛ این ارزیابی های دوره ای تا زمانی که محصول دیگر برای استفاده “مناسب” تشخیص داده نشود انجام می شود.

  • یک متغیر ممکن است نحوه نمونه برداری از ظروف محصول برای ارزیابی آنها باشد. تعداد کافی ظروف از قبل باز شده را در یک محفظه پایداری قرار می دهند به طوری که برای هر ارزیابی از یک ظرف “تازه” استفاده شود.
  • روش دقیق‌تر دیگری که ممکن است برای آزامایش محصول انجام شود شامل ارزیابی‌های دوره‌ای از ظرف محصول در یک بازه زمانی یکسان است؛ زیرا باز کردن، بسته شدن و برداشتن مکرر محصول از ظرف آن شبیه سازی نحوه مصرف یک مصرف کنند واقعی است.
  • دومین متغیر در تعیین دوره پس از افتتاح، ماهیت ارزیابی است؛ معاینه فیزیکی محصول و ظرف آن یک گزینه است، اما ارزیابی دقیق‌تر شامل آزمایش‌های شیمیایی و میکروبیولوژیکی محصول است.

در حال حاضر، یک پروتکل “رسمی” یا پذیرفته شده جهانی برای تعیین درستی دوره پس از باز شدن یک محصول وجود ندارد.

 

آیا دوره ماندگاری یا PAO تضمین می کند که یک محصول تا زمانی که به آن نیاز است دوام بیاورد؟

توجه به این نکته مهم است که PAO نباید با تاریخ انقضا  اشتباه گرفته شود. شروع تاریخ انقضا از مدت زمانی است که تولید کننده محصول را جهت فروش به فروشندگان یا خریداران نهایی ارسال میکند. از آنجایی شرکت ها که نمی‌توانند شرایط ذخیره‌سازی یا استفاده پس از حمل را کنترل کنند؛ بنابراین نمی‌توان محصولی را برای بیش از ۱۲ ماه  گارانتی تعویض کرد.

در نهایت تضمین دوره پس از مصرف  تنها به زمان باز شدن محصول هم بستگی ندارد و ممکن شرایطی قبل از رسیدن به دست مصرف کننده هم در تعیین  و تغییر زمان آن تاثیرگذار باشد.

 

نتیجه گیری

دروه پس از باز شدن، دوره پس از افتتاح، PAO یا Period After Opening همگی به یک مفهوم اشاره دارند و آن اینکه محصول خریداری شما تا چه مدت مانند روز اول پس از باز شدن می تواند کیفیت و کارایی مناسب را ارائه دهد.

چنانچه در ارتباط با نکات گفته شده در این مقاله سوال یا پیشنهادی دارید، از طریق بخش نظرات می توانید با فلورمارشاپ و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید